De cîţiva ani tot spun pe Internet: să gîndim teologic (amplu), nu doar biblic (localist).
Pocăiţii şi-au format un stil comod, subiectiv, de a cita din Biblie, FĂRĂ a integra citatele într-un sistem unitar.
Astfel, acest citat trebuie privit în CONTEXTUL său şi, în acelaşi timp, în perspectiva amplă a Bibliei.
În contextul său, conceptul de a judeca şi de a măsura apare în Predica de pe Munte, un evident discurs NEOBIŞNUIT faţă de cele ale preoţilor din vremea respectivă, ba chiar şi faţă de cele ale predicatorilor din vremea noastră (nu e în 3 puncte, asta e evident).
Citatul apare după chestiunea cotidiană: nu vă îngrijoraţi ce vom mînca, ce vom bea şi cu ce ne vom îmbrăca.
"Cu ce măsură măsuraţi, vi se va măsura." - apare DUPĂ ce Isus spune: "Nu judecaţi, ca să nu fiţi judecaţi." - ceea ce ne creează o droaie de probleme în biserici, DACĂ nu se ia în considerare contextul mai larg (perspectiva amplă a Scripturii).
Pavel scrie la începutul capitolului 6 din 1 Corinteni:
"Cum! Cînd vreunul din are vreo neînţelegere cu altul, îndrăzneşte el să se jduece cu el la cei nelegiuiţi şi nu la sfinţi?"
Şi, neapărat, trebuie să încercăm să distingem între lucrarea soteriologică a lui Dumnezeu (harul tocmai asta înseamnă: că nu sîntem MĂSURAŢI după măsura obişnuită, ci conform acţiunii de răscumpărare realizate de Hristos) şi lecţiile de pedagogie pe care trebuie să ni le însuşim, precum nişte copii: fie prin basme în care se arată lupta binelui cu răul, fie prin exerciţii de disciplină care dezvoltă răbdarea şi concentrarea, sau prin diverse alte moduri în care sîntem lut în mîna Olarului (de exemplu muzica şi poezia ne ating inima în moduri neobişnuite, ca să nu mai vorbim de... suferinţă).
Dar dacă ar fi să iau în considerare DOAR citatul (de care trebuie, desigur, să ne amintim cît mai des), nici măcar n-aş fi avut curaj să scriu un comentariu, aici sau în altă parte, nu?
Alin, tu scrii ca un avocat...si eu cred din toata inima ca jobul ti s-ar fi potrivit. Ai fi fost ordonat in gindire si nu ti-ar fi scapat amanuntele.
Nu argumentez cu ceea ce spui...si din punctul tau de vedere ai dreptate. Dar nu toti sintem avocati. Unii sint asa ca mine...
Pe mine frintura aia de cuvint ce am scris-o, m-a impresionat si m-a speriat si m-a bucurat si uite asa...m-a cercetat. Ce vezi gresit in ea?
L-a urma urmei daca spui numai rugaciunea "Tatal nostru" si te pedepsesti singur daca nu implinesti ..."iarta Doamne greselile noastre precum si noi iertam gresitilor nostrii!" Cind ai spus vorbele astea te-ai blestemat singur daca in realitatea vietii tale nu ierti pe nimeni, nu?
Din nou...Dumnezeu ne-a creiat din lut pe amindoi...dar pentru functii diferite. Se nimereste din cind in cind sa fim pe acelasi raft...mai trece-ma si tu cu vederea...ca Olarul inca mai lucreaza la oala asta a mea...si mai e si ciobita pe cite un loc...dar este inca in folosinta. Nu ma pot pune linga oalele alea mari si frumoase...cu smaltul perfect...dar aci pe jos...e ok. Thanks de vizita!!! Blessings.
2 comments:
De cîţiva ani tot spun pe Internet: să gîndim teologic (amplu), nu doar biblic (localist).
Pocăiţii şi-au format un stil comod, subiectiv, de a cita din Biblie, FĂRĂ a integra citatele într-un sistem unitar.
Astfel, acest citat trebuie privit în CONTEXTUL său şi, în acelaşi timp, în perspectiva amplă a Bibliei.
În contextul său, conceptul de a judeca şi de a măsura apare în Predica de pe Munte, un evident discurs NEOBIŞNUIT faţă de cele ale preoţilor din vremea respectivă, ba chiar şi faţă de cele ale predicatorilor din vremea noastră (nu e în 3 puncte, asta e evident).
Citatul apare după chestiunea cotidiană: nu vă îngrijoraţi ce vom mînca, ce vom bea şi cu ce ne vom îmbrăca.
"Cu ce măsură măsuraţi, vi se va măsura." - apare DUPĂ ce Isus spune: "Nu judecaţi, ca să nu fiţi judecaţi." - ceea ce ne creează o droaie de probleme în biserici, DACĂ nu se ia în considerare contextul mai larg (perspectiva amplă a Scripturii).
Pavel scrie la începutul capitolului 6 din 1 Corinteni:
"Cum! Cînd vreunul din are vreo neînţelegere cu altul, îndrăzneşte el să se jduece cu el la cei nelegiuiţi şi nu la sfinţi?"
Şi, neapărat, trebuie să încercăm să distingem între lucrarea soteriologică a lui Dumnezeu (harul tocmai asta înseamnă: că nu sîntem MĂSURAŢI după măsura obişnuită, ci conform acţiunii de răscumpărare realizate de Hristos) şi lecţiile de pedagogie pe care trebuie să ni le însuşim, precum nişte copii: fie prin basme în care se arată lupta binelui cu răul, fie prin exerciţii de disciplină care dezvoltă răbdarea şi concentrarea, sau prin diverse alte moduri în care sîntem lut în mîna Olarului (de exemplu muzica şi poezia ne ating inima în moduri neobişnuite, ca să nu mai vorbim de... suferinţă).
Dar dacă ar fi să iau în considerare DOAR citatul (de care trebuie, desigur, să ne amintim cît mai des), nici măcar n-aş fi avut curaj să scriu un comentariu, aici sau în altă parte, nu?
Alin, tu scrii ca un avocat...si eu cred din toata inima ca jobul ti s-ar fi potrivit. Ai fi fost ordonat in gindire si nu ti-ar fi scapat amanuntele.
Nu argumentez cu ceea ce spui...si din punctul tau de vedere ai dreptate. Dar nu toti sintem avocati. Unii sint asa ca mine...
Pe mine frintura aia de cuvint ce am scris-o, m-a impresionat si m-a speriat si m-a bucurat si uite asa...m-a cercetat. Ce vezi gresit in ea?
L-a urma urmei daca spui numai rugaciunea "Tatal nostru" si te pedepsesti singur daca nu implinesti ..."iarta Doamne greselile noastre precum si noi iertam gresitilor nostrii!" Cind ai spus vorbele astea te-ai blestemat singur daca in realitatea vietii tale nu ierti pe nimeni, nu?
Din nou...Dumnezeu ne-a creiat din lut pe amindoi...dar pentru functii diferite. Se nimereste din cind in cind sa fim pe acelasi raft...mai trece-ma si tu cu vederea...ca Olarul inca mai lucreaza la oala asta a mea...si mai e si ciobita pe cite un loc...dar este inca in folosinta. Nu ma pot pune linga oalele alea mari si frumoase...cu smaltul perfect...dar aci pe jos...e ok. Thanks de vizita!!! Blessings.
Post a Comment