26 May 2009

O ANALIZA BIBLICA A MINIEI...(2)

OVERCOMING HURTS @ ANGER
Dwight L.Carlson, MD.
(traducere R.Botan)

O modalitate de a aduce lumina asupra subiectului acestuia ar fi in a studia variantele cuvintului minie, in limba originala in care a fost scrisa Biblia. O sa vedem ca sint diferite cuvinte care sa exprime minia, cu diferite nuante, si diferite intelesuri. De exemplu este un cuvint pentru minie care exprima minia justificata a Lui Dumnezeu, si care denota un fel de indignare pe drept, pe cind un alt cuvint care exprima minia, poate fi folosit pentru minia nejustificata a lui Saul cind a incercat sa-l omoare pe David…malitioasa…ca o turbare vindictiva…1 Samuel 19:10…”Si Saul a vrut sa-l pironeasca cu sulita de perete. Dar David s-a ferit…”

Cuvintul in ebraica folosit pentru a traduce cel mai des cuvintul minie este aph. Acest cuvint apare de citeva sute de ori in Vechiul Testament.. Este folosit de obicei sa descrie minia intemeiata pe drept a Lui Dumnezeu, asa cum o vedem in Numeri 11:1 …”Poporul a cirtit in gura mare impotriva Domnului, zicind ca-i merge rau. Cind a auzit Domnul, S-a miniat. S-a aprins intre ei focul Domnului si a mistuit o parte din marginea taberii.” Acelasi cuvint aph descrie emotiile lui Moise, cind a dat cu tablele legii de le-a farimitat pe Muntele Sinai.

Cuvintul asta nu este folosit doar sa descrie minia indreptatita, potrivita pentru acea ocazie a Lui Dumnezeu dar si minia mai putin potrivita sau inteleasa pentru Moise care ar fi putut sa fie minios si sa-si exprime minia fara sa sparga tablele…dar este folosit chiar si atunci cind in mod clar denota o minie neintemeiata ca si atunci cind Balaam si-a batut magarita. Numeri 22:27.”Magarita a vazut pe Ingerul Domnului, si s-a culcat sub Balaam. Balaam s-a aprins de minie, si a batut magarita cu un bat.” Psalmul 37:8 de asemenea foloseste acelasi cuvint…”Lasa minia, paraseste iutimea; nu te supara ca supararea duce numai la rau.” Asa ca acelasi cuvint a fost folosit sa exprime, o minie indreptatita, una care poate fi pusa sub semnul intrebarii si una de-a dreptul nepotrivita.

Cind ajungem la Noul Testament, care a fost scris in limba greaca, unul din cuvintele care descriu minia si care este folosit cel mai des este orge. In timp ce cuvintul original se refera la orice impuls natural, dorinta sau stare – dispozitie, mai tirziu ajunge sa aiba tot simnificatia miniei. S-a crezut ca ar fi ca o miscare interioara, cum este sucul in plante sau fructe, si ca are insemnatatea unei dispozitii naturale, temperament, caracter, sau un impuls asupra unui lucru. Ca si in Vechiul Testament, acest cuvint este folosit sa descrie uneori o minie indreptatita, cum ar fi minia Lui Dumnezeu sau a Domnului Isus. (Marcu 3:5; Romani 9:22; Evrei 3:11), Si cu toate acestea, este acelasi cuvint care traduce minia in Efeseni 4:31. “ Orice amaraciune, orice iutime, orice minie, orice strigare,orice clevetire si orice fel de rautate sa piara din mijlocul vostru.” Acelasi cuvint este folosit in Iacov 1:19…”Orice om sa fie grabnic la ascultare, incet la vorbire, zabavnic la minie.” Asa ca din nou acelasi cuvint este folosit sa exprime atit minia indreptatita cit si cea neindreptatita.

Alt cuvint de origine greaca, orgizo, inseamna “sa fii minios”. Acest cuvint este folosit in Matei 5:22. ‘Dar eu va spun ca ori si cine se minie pe fratele sau, va cadea sub pedeapsa judecatii…” Este o condamnare destul de puternica impotriva acestui fel de minie. Si totusi este acelasi cuvint folosit intr-un sens pozitiv referitor la minie in Efeseni 4:26…”Miniati-va si nu pacatuiti…”

Eu cred ca concluzia logica pe care o putem trage este ca aceste cuvinte care exprima “minia” pot fi folosite atit intr-o forma negativa, neutra sau pozitiva si ca trebuie sa ne uitam la contextul fiecarui verset ca sa intelegem daca minia este justificata sau nu.

Tot asa in vietile noastre, trebuie sa ne uitam la contextul fiecarei situatii ca sa intelegem daca minia noastra are sau nu o justificare… Concluzia la care am ajuns dupa ani de studiu, si lucrind cu pacientii este ca minia este in ea insasi de natura neutra. Ca nu este buna sau gresita, indreptatita sau neindreptatita, sfinta sau pacatoasa.

Ceea ce determina daca minia este dreapta sau gresita este fundatia pe care se bazeaza , motivele ei si felul cum se exprima. Aceasta este o paralela perfecta pentru intelegerea psychologica a miniei care spune ca minia este o stare de emotie care in ea insasi este neutra. Ea este indreptatita sau neindreptatita si poate fi folosita in mod constructiv sau destructiv.

2 comments:

CAZACU GHEORGHE said...

Doamne ajuta! sora Botan.

Domnul sa va binecuvanteze.

Rodica Botan said...

Doamne ajuta!!!