Textul de mai jos este luat de aici...
Oare botezul copiilor nu a fost o practică din totdeauna a Bisericii?
Nu, nicidecum. Cu toate că ne relatează despre botezul multor persoane, nu există o singură menţiune în Biblie despre botezul copiilor mici care nu au crezut încă în Dumnezeu.
Unii din cei mai mari părinţi ai Bisericii s-au botezat fiind maturi. De exemplu, Sf. Ioan Hrisostom (Gură de Aur) s-a botezat la 25 de ani, Sf. Grigorie de Nazianz la 28, iar Sf. Vasile cel Mare la 26 de ani. Poate veţi spune că au provenit din familii de necreştini şi s-au întors târziu la creştinism. Nicidecum. Tatăl Sf. Vasile cel Mare, tot Vasile, a fost un foarte bun creştin şi fiind profesor de retorică a fost numit de oameni “profesor obştesc de virtute”. Mama lui Vasile cel Mare, Emilia, a fost fiică de mucenic creştin. Împreună au avut 10 copii din care 4 au întrat în numărul sfinţilor canonizaţi de Biserica Ortodoxă şi care sunt Marcina cea tânără, Vasile cel Mare, Grigorie de Nyssa şi Sf. Petru al Sevastiei. Toţi copiii au primit o educaţie creştinească din copilărie, dar nu au fost botezaţi de mici ci au fost lăsaţi să creadă şi să aleagă ei singuri să se boteze.
Chiar mai mult, aşa cum Biserica Ortodoxă şi alte confesiuni au mers în extrema botezării copiilor, în secolul IV mulţi amânau botezul până în clipa morţii de frica să nu păcătuiască după botez crezând că botezul le garantează intrarea în Împărăţia Cerurilor. Pentru astfel de oameni a predicat Sf. Vasile cel Mare omilia a XIII-a “Îndemnătoare la Sfântul Botez”. Dar, şi în această predică, el accentuează importanţa alegerii personale a fiecărui om să se boteze şi scrie:
"Fă ce a făcut eunucul! Acesta a găsit pe catehet şi n-a dispreţuit învăţătura; bogatul a poftit pe sărac să se urce n căruţă, cel falnic şi mândru, pe omul simplu şi nebăgat în seamă; a fost învăţat Evanghelia Împărăţiei, a primit în inimă credinţa, dar n-a amânat pecetea Duhului; iar când a întâlnit apa, a zis: “Iată apa!” – cuvânt izvorât dintr-o mare bucurie sufletească – , “Iată ce căutam! Ce mă împiedică să mă botez?”. Unde voinţa este gata, nu este nicio piedică. Dumnezeu, Cel ce ne cheamă, este iubitor de oameni, slujitorul Lui la îndemână, iar harul, din belşug. Bunăvoinţă să fie, şi nicio piedică nu va mai fi! (Sfântul Vasile cel Mare, Omilii şi Cuvântări, Bucureşti 2009, pag. 235)"
11 comments:
Eu am botezat doi copii si din ce am vazut la slujba eu m-am lepadat de satana si am jurat sa conuc copilul pe calea credintei. Copilul a fost incredintat lui Dumnezeu cerandu-i-se sa indeparteze raul de copil... Cam asta a fost esenta botezului In wikipedia vad ca biserica catolica are doua feluri de botez. Cel pentru copii este recomandabil sa tina cont de urmatoarele:
Parintii si nasii nu raspund in locul copilului la intrebarile, de la marturisirea credintei, ci marturisesc propria lor credinta, in fata comunitatii, pentru a se arata ca solul matern este propice pentru cresterea ulterioara a pruncului in credinta in care a fost botezat. Daca parintii nu marturisesc credinta Bisericii catolice, in cadrul convorbirilor dinaintea botezului se amana botezul pana cand cineva din rude se va obliga ca va creste pruncul in aceasta credinta, devenind apoi nasul lui. Existenta nasilor este sustinuta de o necesitate dan punct de vedere teologic, "pentru a se invedera caracterul eclesial al faptului, care depaseste familia trupeasca". Nasii trebuie sa aiba "maturitatea credintei si a vietii", cerute de aceasta - misiune, sa fi primit tainele botezului, mirungerii si euharistiei si sa apartina Bisericii catolice. Un crestin credincios, din alta Biserica, poate fi nas numai impreuna cu un catolic".
cherie , noi ducem copii la biserica cred ca la 6 saptamini(daca nu gresesc). Parintii si bunicii il duc si avem un mic servici care se numeste "binecuvintarea copilului", in felul in care si Domnul Isus a fost dus la Templu cind Simon si Ana , doi slujitori ai Domnului asteptau venirea Mintuitorului...
Ne rugam pentru copii si pentru parinti si bunici si cei din cercul copilului ca sa creasca intr-o atmosfera sanatoasa exact asa cum zici si tu. Dar credinta - precum bine stii , trebuie sa o accepti cind esti matur si nu ti-o poate baga nimeni pe git...
Dumnezeu vrea o relatie personala cu fiecare din noi..
Totusi botezul se primeste, nu se cere. Si Isus s-a botezat ca un ceremonial simbolic caci nu era nevoie sa demonstreze ca el crede in Dumnezeu si adera la o credinta. Ceremonialul te inchina Domnului nu iti cere sa juri ca esti al Domnului....Te instituie simbolic drept Crestin... Dar unii vor sa intareasca credinta printr-un botez suplimentar. E alegerea lor !
E bine....
Rodica,
Pentru ortodocsi certficatul de botez este un certificat de nastere ca crestin. Acolo este scris numele celui care te boteaza Nasii) ca si cum acestia te-ar inscrie drept copilul lor in credinta, datele personale ale noului nascut si datele celui ce oficializeaza inscrierea copilului, preotul si biserica. E normal ca la inceput cei care se botezau erau maturi, dar ce spune Ioan Botezatorul ?
Matei 3:7,8 Dar cand a vazut pe multi din Faeisei si din Saduchei ca vin sa primeasca botezul lui le-a zis: “Pui de naparci, cine v-a invatat sa fugiti de mania viitoare?”... 8.Faceti dar roade vrednice de pocainta voastra. 9. Si sa nu credeti ca puteti zice in voi insiva:Avem ca tata pe Avram”....”
Deci botezul lui Ioan era primit ca o promisiune din partea tatalui ca cei ce il primesc, vor fi feriti de mania cereasca, ca prin acest botez li se face cunoscuta legea si ca va trebui sa o respecte. (preotii chiar roaga pe Dumnezeu sa protejeze copilul de acum inainte, eu zic pentruca de acum Dumnezeu il primeste in familia lui Avram, cel ce primul s-a inchinat lui Dumnezeu.)
Nu era un angajament de credinta ci un dar din partea lui Ioan si a ucenicilor lui Isus.
cherie...chiar din textul aratat de tine este evident ca botezul este un act personal, care sa intareasca o alegere personala..." faceti dar roade vrednice de pocainta voastra". Nu poate aduce roade ( adica fapte vrednice de pocainta ) decit un om matur care s-a hotarit in inima lui la o astfel de schimbare si o arata prin fapte - incluzind aceea de botez.
Asa cum la o casatorie, trebuie ca cel care se casatoreste sa accepte acel legamint, botezul este si el un legamint facut intre om si Dumnezeu- si desi noi dedicam copiii Lui Dumnezeu, eventual ei trebuie sa hotarasca ce cale vor urma...Ar fi usor si bine sa putem face acest lucru pentru copiii nostrii- maturi cum sintem am lua multe hotariri potrivite, sanatoase in locul lor. Dar...nu se poate. Noi parintii stim ca exista o limita de virsta - la unii vine mai devreme, la unii mai tirziu, cind copilul pe care l-ai crescut, instruit, sfatuit, va face alegeri personale. Si una dintre ele este si alegerea credintei . Asa cum nu poti spune da in locul cuiva ca sa-l casatoresti - asa nu poti spune da in locul cuiva ca sa-i dai o credinta. Poti sa-i prezinti mireasa...sa i-o lauzi, sa-i arati partile bune...sa-l sfatuiesti sau instruesti ca e bine sa o aleaga...sau sa-l aleaga...dar nu poti sa spui "da" in locul nimanui. Astea sint alegeri personale- cu care trebuie sa traiesti doar tu...
Asa inteleg eu...
Pai asa, poti sa intorci biblia ca la Ploiesti ! Fiecare intelege ce intelege...
Eu sunt ortodoxa.
Am revenit cu o completare: Eu sunt ortodoxa si interpretez biblia asa cum o interpreteaza ortodocsii (mai am si adaugiri proprii dar nu la astea ma refer). Dar acum, dupa ce am fost crescuta in credinta ortodoxa, daca vreau sa trec la catolici sau la islam, sau la alta religie, ce ma opreste ? Botezul? Nu ! Educatia primita prin angajamentul parintilor. Nici asa nu sunt foarte credincioasa, dar fara educatie religioasa ar fi fost si mai rau.
Asa cum scriu si pe alte bloguri, in care oameni care au alta credinta, decat cea ortodoxa si care nu au postat ceea ce am scris: Copii evreilor de ce erau de mici taiati imprejur? Ce insemna asta? Ei erau lasati sa aleaga sau de mici sunt educati cum trebuie sa fie? De mici le spui despre Iisus, despre Buda, Mahomend si apoi ei aleg? Tu iti inchini propriul copil lui Dumnezeu, caci poti sa te botezi si la 70 de ani si la 70 de ani si o zi ai murit, caci tot pacat faci. Nu exista clipa cand omul nu pacatuieste. Si Avram de ce a fost pus la incercare cu fiul sau? Asa si copilul tau il inchini lui Dumnezeu. Caci botezul inseamna har si iertare de la Dumnezeu. In cazul lui Saul cand Dumnezeu a spus ca si-a retras Duhul Sau de la el ce s-a intamplat? Duhul Sfant e cu noi mereu. De ce te speli pe dinti? Este in Biblie scris ca e bine? De ce mananci bomboane? De ce sarbatoresti ziua ta de nastere? E bine sau nu? Asa s-au stabilit multe. Daca e bun sau nu pentru om? De ce crezi ca Dumnezeu a dat legi pentru om? De dragul de a da legi? Ci pentru ca omul sa nu se amageasca si sa isi faca singur raul. Pentru om a lasat legile care le-a lasat. Daca botez copilul de mic si il inchin lui Iisus ce rau fac? In Bilie scrie de multe ori ca au fost botezati X si toata casa lui. Oare in toate casele (si aici nu ne referim la o familie) nu exista nici un copil? Evident ca atunci erau cativa crestini si credinta era inteleasa de cei mari si acceptata. Iar referitor la textul care l-ai dat nu mi se pare a avea relevanta. Nu te rataci cu alte credinte. Caci luand o traducere protestanta sau una ortodoxa e tot aia: adica te increzi fie in traducerea ortodoxa, ori in una protestanta. Daca nu vrei sa fi impartiala invata greceasca si aramaica si evreieste si atunci poti sa zici, da asa scrie in Sf. Scriptura. E vorba de credinta. Si apoi Ioan spune intr-una din epistole: ca nu vreau sa va scriu mai multe, caci e mai bine sa va vorbesc fata in fata si nu ar incapea in nicio carte toate invataturile. Gandeste tu prima data in mintea ta si vezi daca e bine sau nu. Studiaza si credinta pe care ai mostenit-o si dupa ce o cunosti bine si nu te simti implinita incearca alta. Dar iti spun din proprie experienta ca e mare greseala sa pleci de la ortodoxism. E bine sa ti cont de ceea ce spune mintea, dar uneori de foare inselatoare. Asculta-ti sufletul si da-i si lui importanta, caci oamenii se cred intelepti de parca ar putea fi asemenea lui Dumnezeu si au innebunit. Chiar asa e, poate o sa vezi cat de goala te vei simti inauntrul tau. Nu e alta credinta mai mare si adevarata ca ortodoxismul in care simti in trupul tau si nu doar in minte, sfintenia, nu stiu cum sa spun: acea stare de spirualitate. Stiu ca nu exista perfectiune in nimic, pentru ca nu e raiul aici. Si evrei care au trecut prin marea au fost botezati , asa cum scrie Pavel(nu doar adultii si nu ca au vrut ei). Eu ti-am scris cum si cat am putut, dar stiu ca tot Dumnezeu te invata calea cea dreapta. Daca doresti sa nu mai faci ceva poti sa nu faci chiar fiind ortodox. Studiaza mai mult, caci tot ce e greu si adevarat se gaseste greu. Munceste mai mult si vei gasi singura placere cand descoperi singura adevarul. Nu merge prima data la alta religie sa gasesti "adevarul", cauta-l in regilia pe care parintii tai ti-au dat-o si daca consideri ca nu il gasesti, desi ai transpirat cautandu-l, incearca in alta curte! Dumnezeu iti va respecta decizia caci El te lasa doar pentru a te invata!
Cineva de undeva...Cgiar si numele este la fel de confuz ca si mesajul care l-ai lasat.
Ai dt un sfat bun...sa citeasca traducerea corecta a Bibliei. Ma tem insa ca tu o citesti tot pe aia ortodoxa, si e destul de greoaie. Daca ai citii mai mult si ai aprofunda ai vedea ca atunci cind se scrie ca a fost botezat Cornelius- El si toata casa lui, se facea referinta la barbati. Pe vremea aia, nici femeile nu se puneau la numaratoare darmite copiii. Asa ca nu numai sa citesti trebuie, ci sa stii si traditiile, obiceiurile oamenilor din vremea respectiva ca sa intelegi contextul.
Apoi zici de taierea imprejur...Ea are un alt inteles si o alta menire. Ea separa pe evrei de restul lumii. Domnul Isus a venit sa aduca Evanghelia la orice faptura. Legile alea au fost abolite...Si noi ne rugam pentru copiii mici-
Exemplele pe care le da articolul la care am facut trimitere sint din religia voastra ortodoxa. Sfinti si oameni cucernici din traditia pe care o imbratisezi au dat si ei exemplu personal prin botezul facut la maturitate cind au inteles si acceptat credinta. Asa ca uita-te la ei si cauta invatatura lor daca de la cei de afara nu vrei sa primesti. Si cauta mai departe in Scriptura. Ca cine cauta adevarul- Dumnezeu il va lumina sa il gaseasca. Si scrie mai putin si mai lamurit...
rodymiller@yahoo.com said.....
Dacă pentru Hristos şi scriitorii inspiraţi ai Noului Testament botezul este un subiect suficient de important ca să-i atribuie o atenţie deosebită cred că merită să-l tratam şi noi cu aceeaşi atenţie pentru a-i descoperi adevăratul sens.
Scopul studiului este acela de a găsi în scriptură acele elemente de identificare care fac din botezul creştin experienţa unică la care se referă apostolul Pavel ,care a fost practicată de primii creştini şi de a compara botezul biblic cu botezurile practicate de principalele confesiuni creştine pentru a vedea în ce măsură acestea urmează învăţătura apostolică.
Pentru a realiza aceasta să vedem ce răspunde Noul Testament la trei întrebări şi apoi ce răspund principalele confesiuni la aceleaşi intrebări:
1.Cine poate fi botezat?
2.Cum se face botezul?
3.De ce (cu ce scop) se face botezul?
Are la bază cunoaşterea personală directă a Lui Dumnezeu prin întruparea Fiului Său şi prin propovăduirea Evangheliei ( Evrei1:1-2; Ioan 1:1-18; Evrei 8:11 ; Ioan 17:17;1Corinteni 15:1-7 etc.).
3. Oferă iertarea păcatelor,mântuirea, celor care primesc (cred) propovăduirea Evangheliei şi se supun ei (Marcu 16;15-16; Romani 1:16-17; 1Petru 1;22-25 ) pe baza jertfei unice a Lui Hristos pentru întreaga omenire ( Evrei 8:12; Evrei 9;24-,28 ).
Deşi mulţi consideră în zilele noastre botezul ca fiind o experienţă ulterioră convertirii studiind poruncile Lui Hristos (Matei 28:18-20; Marcu 16:15-16) ca şi exemplele de convertiri din cartea Faptele Apostolilor si anume:
- cei 3000 din Ziua Cincizecimii (Fapte 2:14-41);
- samaritenii (Fapte 8:5-13);
- famenul etiopian (Fapte 8:35-39);
- Pavel (Fapte 9:17-18;22:16);
- Corneliu şi cei din casa sa ( Fapte 10:34-48 );
- Lidia ( Fapte 16:13 );
- temnicerul şi cei din casa sa ( Fapte 16:31-33 );
- corintenii ( Fapte 18:8 ) ;
- ucenicii lui Ioan Botezatorul (Fapte 19:3-5),
observăm legătura directă între propovăduire , botez şi convertire şi distingem modelul unic poruncit de Hristos şi practicat de apostoli.
Tuturor celor botezaţi li s-a propovăduit Evanghelia în prealabil şi au ales, în deplină cunoştinţă de cauză şi fără să fie obligaţi, să devină ucenici ai Lui Hristos adică să se convertească la creştinism.
Putem să alegem unul din multele botezuri confesionale ,care credem noi este mai bun sau mai potrivit sau putem alege botezul unic poruncit de Hristos şi practicat de primii creştini sub călăuzirea apostolilor.
“Este un singur Domn, o singură Credinţă, un singur Botez”
Pentru cei care vor sa studieze bazele biblice si logice, impreuna cu dovezile istorice ale botezului pruncilor, am gasit o carte foarte potrivita si cuprinzatoare (contine zece argumente solide si unsprezece obiectii cu raspunsurile lor). "Botezul copiilor mici, biblic si rational", de Samuel Miller. Se poate citi in mod gratuit, se gaseste cu usurinta pe internet.
Mi-ar fi greu sa fac un rezumat, cartea este deja foarte concentrata. Pot insa scrie cateva titluri din sectiunile ei:
- Teologia legamantului ca baza pentru botezul pruncilor
- Hotararea lui Dumnezeu pentru includerea copiilor poporului in Adunare
- Botezul si taierea imprejur
- Pasaje biblice care nu pot fi explicate fara a considera pruncii ca membri ai bisericii locale (si prin urmare, dreptul lor la botez)
- Marturii istorice despre botezul pruncilor: Tertulian, Origen, Ciprian din Cartagina (si sinodul de la 253), Augustin impotriva lui Pelagius, Ioan Gura de aur; Valdenzii, sustinatori ai botezului copiilor
Si, dintre obiectii:
- Nu scrie nicaieri ca trebuie sa botezam pruncii?
- De ce nu gasim exemple clare in Noul Testament?
- Domnul Hristos a fost botezat la maturitate, dar prin ce botez?
- Intai credinta, apoi botezul (Cine va crede si se va boteza)?
- Ce folos are pruncul din botez?
http://botezulcopiilormici.wordpress.com/
Post a Comment